K2 stelt voor: Mediawijze ICT week – het menu.

Korte samenvatting (of ook #TLDR)

  1. Je zorgt dat je weet wat de bedoeling is en wat er op de agenda staat. (De affiche is hiervoor een handig hulpmiddel.)
  2. Je kiest je persoonlijk menu (zie verder op deze pagina voor de details).
  3. Je kiest je dessert of desserts. (Meer info over de desserts hier.)
  4. Maak je je vertrouwd met de ICT-workout voor de leerlingen en weet je wanneer welke klas welke workshop volgt.
  5. Geniet je op woensdag van twee boeiende workshops: apestaartjaren en e-inclusie. (zie Wanneer? voor meer info)

Waarom doen we dit?

Omdat ICT belangr… Blablabla.

Echt weten waarom? Omdat we op onze school onze leerlingen willen ‘wapenen’ voor de toekomst. Omdat we op onze school ICT echt willen gebruiken zodat het niet van ‘moeten’ is maar omdat we het zelf willen. Omdat we beseffen dat de samenleving dit verwacht van ons en we het niet bij woorden willen houden maar onze daden willen laten spreken. Omdat we eens echt tijd willen nemen voor deze onderwerpen en iedereen -leerlingen en leraren- de ondersteuning willen geven waar ze recht op hebben.

Wat?

Een volledige week waarin wij samen met onze leerlingen aan de slag gaan met mediawijze thema’s en ICT.

Het programma.

Details over het programma -voor de collega’s én voor de leerlingen- kan je hieronder vinden.

Wanneer?

Save the date: 6 – 10 februari. Hou in deze week dus rekening met serieuze onderbrekingen (workshops leerlingen), storingen en leuke, uitdagende intermezzo’s (aka ICT-desserts).

Op woensdag 8/02 verwachten we alle collega’s op school voor twee sessies, één over apestaartjaren (mediagebruik bij jongeren) en eentje over e-inclusie. Leerlingen zijn die woensdag thuis en volgen (volgens lesrooster) afstandonderwijs.

De dagindeling op woensdag:

  • 8u00: welkom voor een eerste koffie
  • 8u30: verwelkoming door directie
  • 8u35-10u35: sessie apestaartjaren (Mediaraven)
  • 10u35-10u45: pauze
  • 10u45-12u00: sessie e-inclusie (Microsoft Education)

Concreet?

Het wordt een uitdagende week. Goed voorbereid aan tafel komen zal dus belangrijk zijn. Wat wordt er verwacht?

In aanloop naar onze mediawijze ICT-week:

1. Bekijk je het programma zodat je weet wat er deze week op het menu staat. De affiche hierboven vat een en ander mooi samen. En op deze pagina zie je welke workshops ingericht worden voor de leerlingen.

2. Kies je voor 18/01/2023 je ICT-gerecht.

Je kan hiervoor doorklikken naar de ‘receptenpagina’ waar je alle info en hulplijnen terugvindt, per recept is er 1 pagina. Bekijk deze allemaal en maak daarna je keuze.

Laptops als werkvorm
Een afstandsles
Een échte digitale opdracht
Een échte online cursus

Het menu.

Keuze gemaakt? Geef hier je keuze door. In aanloop naar de week ga je aan de slag om het gerecht te maken, zelfstandig of samen met onze koks.

3. Daarna bekijk je op onze menukaart de verschillende desserts. Zie je iets waarvan je wil proeven dan schrijf je (vrijblijvend) in voor één of meerdere van onze ICT-desserts. (Deze workshops worden gegeven door een professional van het TeamEDU van Microsoft Education. Er is ruimte voorzien voor interactie zodat er ook ‘op maat’ gewerkt kan worden. Vragen zijn dus zeker welkom!)

4. En ten slotte bekijk je vooraf de ICT-workout (meer info volgt!), zelfstandig of samen met één van onze topchefs.

Tijdens de week ben je op woensdag 8/02 op school. We starten om 8u30 stipt voor twee boeiende sessies (de volledige dagindeling kan je hierboven terugvinden):

  • Apestaartjaren: Als leraar weet je als geen ander dat de leefwereld van een puber digitaal is. Je maakt je daar waarschijnlijk ook wel eens zorgen over. Want ja, wat doen ze nu eigenlijk allemaal op de smartphone? En wat denken ze over hun eigen digitale vaardigheden? In deze lezing krijg je als docent nieuwe inzichten in de digitale leefwereld van jongeren en ontvang je een paar handige tips om hier zelf mee aan de slag te gaan.
  • E-inclusie: als school zetten we in op een inclusief klimaat. In deze sessie tonen we je op welke manier technologie ons daarbij op een heel laagdrempelige manier kan ondersteunen. We nemen je mee in een verhaal van digitale inclusie en tonen dat inclusie voor iedereen belangrijk is. We laten ook zien dat de technologie waarover we nu al beschikken toelaat om ons als leraar te ontzorgen en de zelfredzaamheid van de leerling te verhogen.

Achteraf

Bezorg je ons je recensie door deze korte Form aan te vullen. We kijken uit naar je ongezouten mening.

En vooral niet vergeten: we doen dit samen om te leren. Plezier hebben onderweg is aanbevolen!