Een échte digitale opdracht

Ga voor sterren. Een gerecht dat smaken en technieken combineert uit alle werelddelen. Dit is een gerecht dat af is. Dit gerecht staat er zowel op vlak van presentatie, ingrediënten als volledige beleving. Er zit heel veel diepgang in dit gerecht en het eindigt niet wanneer je bord leeg is.

Het gerechtje

We ontwerpen een digitale opdracht waarbij 1) digitale tools correct én met meerwaarde ingezet moeten worden én 2) wij en de leerling doelgericht digitaal communiceren.

Het recept

Er is niet 1 manier om een digitale opdracht te organiseren. We sommen hier enkele algemene ingrediënten op die je naar eigen inzicht kan gebruiken. Mix and match naar eigen smaak of verras ons met je familierecept. 

Wanneer je alles uit een digitale opdracht wil halen dan heb je zeker deze ingrediënten nodig: 

  • Een duidelijke meerwaarde om digitaal aan de slag te gaan. Of anders geformuleerd: zonder ICT wordt hetzelfde doel bereiken heel wat moeilijker of zelfs onmogelijk.   
  • Extra duiding. Digitaal kan je je leerlingen uitgebreid en op maat informeren over het doel én inhoud van de opdracht: gebruik instructies in je Teamsopdrachten, werk met rubrics, voeg bijlages toe of voorzie visuele instructies.
  • Concreet toepasbare feedback: denk aan feedback in je Teamsopdracht, feedback in de persoonlijke secties van de leerling binnen OneNote. 
  • En uiteraard: echt digitaal werken laat je ook toe om eenvoudig(er) te differentiëren. Meerdere opdrachten per klas, niveaus in een opdracht … 

Serveertips

Een duidelijke meerwaarde om digitaal aan de slag te gaan: voor taalvakken is spreek- en leesvaardigheid belangrijk. De kans om binnen lesuren hiermee aan de slag te gaan, zijn beperkt. Digitaal werken kan hier een oplossing bieden. Bijvoorbeeld: we gebruiken de optie leesvoortgang binnen de opdrachtenmodule van Teams en bieden leerlingen wekelijks 1 tekst. Elke leerling moet deze tekst binnen de 2 weken luidop lezen. We bezorgen de automatische feedback vanuit de module leesvoortgang aan elke leerling en kiezen wekelijks 1 leerling waarbij we zelf nog even extra feedback voorzien. Op basis van de gerapporteerde voortgang bij onze leerlingen sturen we gedifferentieerd bij.

Concreet toepasbare feedback: Je leerlingen schrijven in een Word-document een tekst. Dit Word-document heb je op voorhand zelf toegevoegd aan de opdracht én je hebt de functie “Leerlingen bewerken hun eigen exemplaar” aangevinkt. Je voegt ook een rubric toe aan deze opdracht, waarin je 5 criteria opneemt waarop de leerlingen gequoteerd zullen worden. Dit gaat over argumentatie, over de vorm, over de voorbeelden die ze moeten geven…  Bij elk criterium heb je een schaal van 4 punten toegevoegd (Zeer goed – goed – onvoldoende – zeer slecht), waarbij telkens kwalitatief uitgeschreven staat waaraan hun werk moet voldoen om dit cijfer te halen. Wat werk op voorhand, maar achteraf veel eenvoudiger te objectiveren. Bovendien is je evaluatie bijzonder transparant omdat leerlingen op voorhand weten waaraan hun eindwerk moet voldoen.

Hulplijnen

Je zit vast, een instructie niet duidelijk of er ontbreekt iets. Geen probleem, we staan klaar om je te helpen.

  • Het team Digitaal leren: vlug op zoek naar een best practice? Heb je een vraag? Ons team Digitaal leren is de plaats waar je moet zijn.
  • Concreet op zoek naar extra info over iets specifiek? Klik door naar digi-taal@gusco of ons videokanaal. Vergeet daarbij de zoekfunctie niet.
  • Je persoonlijke chef om mee te helpen (denken, doen, …). Boek hier je persoonlijke date. We zijn niet alleen beschikbaar om te helpen bij de voorbereiding maar je kan ons gerust ook reserveren om een handje toe te steken tijdens je les in de mediawijze ICT-week zelf.