Laptop als werkvorm

Showcooking. De laptop als kruiding van je les, niet met cursussen of opdrachten maar als methode om een les aangenaam, interessant of uitdagend te maken.

Het gerechtje

We ontwerpen een les waarbij de laptop ondersteunend werkt bij het verwerven van de theorie. Met andere woorden de laptop wordt ingezet als middel om te komen tot kennisconstructie.

Het recept

Er is niet 1 recept om de laptop zinvol te gebruiken. We sommen in dit recept enkele algemene ingrediënten op die je naar eigen inzicht kan gebruiken.  

Mix and match naar eigen smaak of verras ons met je familierecept. 

  • Laptop als samenwerkingstool: denk hierbij aan het gebruik van het whiteboard voor brainstormen, groepsdiscussies in een kanaal van je klasteam, samenwerken binnen documenten in het klasteam of bijvoorbeeld groepswerk via de opdrachtenmodule van het klasteam.
  • Laptop ter ondersteuning van differentiatie: mogelijkheden hier zijn het aanbieden van verschillende oefeningenreeksen via lesmateriaal van je klasteam, een leerpad publiceren in OneNote, leerlingen op basis van de inclusietools (editor, …) uitdagen om aan zelfcorrectie te doen of wiskundehulp  gebruiken om leerlingen individuele oefeningen aan te bieden. 
  • Laptop als hulpmiddel voor formatieve evaluatie: opties zijn onder andere Teamsopdrachten , een Formsquiz, Quizlet of Bookwidgets. 

Serveertips

Laptop als samenwerkingstool: We laten de leerlingen elk een verschillend artikel uit de krant lezen. Daarna gebruiken we de whiteboard app om de informatie uit het artikel te visualiseren en samen te vatten. Wanneer dit klaar is moet elke leerling het eigen whiteboard delen met de buur en op basis daarvan moet de buur de belangrijkste inzichten kunnen vertellen aan een willekeurige andere leerling. 

Laptop ter ondersteuning van differentiatie: we leren leerlingen werken met Math Solver en staan specifiek stil bij de mogelijkheid om zelfstandig te oefenen.

Laptop als hulpmiddel voor formatieve evaluatie: na een lesonderdeel testen we de kennis van de leerling door middel van een BookWidget. (Formatief evalueren in BookWidgets en correct inzetten van BookWidget.)

Een laptop van een leerling en beamer als ondersteuning van jouw les – Googleman/vrouw/X: Je hebt een les waarbij je heel wat beeldmateriaal zou kunnen voorzien. Veel foto’s, filmpjes, gif’s, sociale mediaposts, … kunnen jouw fantastische verhaal voor de klas ondersteunen. In plaats van die zelf allemaal op te zoeken en in een powerpoint te stoppen doe je als lesvoorbereiding helemaal niks. Je laat dit los en laat je verrassen door de inspiratie van de leerlingen. Stel aan het begin van de les een leerling aan die verbinding maakt met de beamer. Deze leerling is dan voor een bepaalde tijd jouw assistent. De leerling kan zelf afbeeldingen of filmpjes zoeken bij wat jij vertelt, of jij kan de leerling aansturen om specifieke zaken te zoeken voor jou. Op die manier kan jij je zelf nog meer focussen op de les en het verhaal.

Een laptop van een leerling en beamer als ondersteuning van jouw les/lesgeven (variatie): Je hebt het vast wel al eens voorgehad: een leerling die opnieuw geen boek bij heeft. Het online boek dan maar… maar zit die leerling niet naar youtubefilmpjes te kijken? Werkt hij/zij wel actief mee? Of misschien heb jij het zelf al eens meegemaakt: geen toegang tot je bordboek? Een koppige computer die plots de geest geeft? Geen paniek!
Je laat de leerling het bordboek projecteren en je ondersteunen in de les. Jij schrijft met je bordstift, vraagt om in te zoomen, laat de leerling filmpjes starten maar je kan ook vragen aan de leerling om zaken te typen (daar komen plots de vaak voorkomende fouten op het bord, ideaal om op in te spelen). Je zit even niet vast achter je laptop, moet je niet bekommeren om het volume van je filmpje, bent niet aan het inzoomen. Ideaal als je even alle ICT bekommernissen uit handen wil geven.
Voordelen: jij kan je meer focussen op het lesgeven, en staat zelf veel minder achter je laptop/ tafel (je moet immers niet meer op ‘play’ klikken, de volgende bladzijde nemen enzovoort). Jij loopt nog meer rond in klas, omcirkelt en duidt aan, maar hebt niet eens je pc nodig. En ook de leerling in kwestie zal hard gewerkt hebben, en het verhoogt de leerlingparticipatie in het algemeen.

Samenwerken op hetzelfde moment met de ganse klas in 1 document: Of hoe je de laptops en teams kunt gebruiken (als opstapje) voor een debat. Om de mening/visie van alle leerlingen te weten, kan je ze hun mening laten neerschrijven in een gedeeld document op teams. Je maakt op voorhand een document waarin je alle namen van de leerlingen voorziet. Tijdens de les vraag je de leerlingen om hetzelfde document op teams (niet bij lesmateriaal) te openen en hun mening neer te schrijven naast hun naam. Dit document kan je projecteren en zo volg je de redenering en opbouw van wat de leerlingen schrijven. Daarna kan je met dit document met alle visies van de leerlingen verder aan de slag.

Hulplijnen

Je zit vast, een instructie niet duidelijk of er ontbreekt iets. Geen probleem, we staan klaar om je te helpen.

  • Het team Digitaal leren: vlug op zoek naar een best practice? Heb je een vraag? Ons team Digitaal leren is de plaats waar je moet zijn.
  • Concreet op zoek naar extra info over iets specifiek? Klik door naar digi-taal@gusco of ons videokanaal. Vergeet daarbij de zoekfunctie niet.
  • Je persoonlijke chef om mee te helpen (denken, doen, …). Boek hier je persoonlijke date. We zijn niet alleen beschikbaar om te helpen bij de voorbereiding maar je kan ons gerust ook reserveren om een handje toe te steken tijdens je les in de mediawijze ICT-week zelf.