Een afstandsles

Ga op zoek naar pure ingrediënten en verfijnde combinaties als chef aan huis. Ontdek hoe een gerecht thuis een meerwaarde kan zijn voor zowel de chef als de gasten.

Het gerechtje

We ontwerpen een les waarbij leerlingen uitgedaagd worden en zelf als chef het eigen leren in handen (kunnen) nemen.

Het recept

Er is niet 1 manier om een afstandsles te organiseren. We sommen hier enkele algemene ingrediënten op die je naar eigen inzicht kan gebruiken.  

Mix and match naar eigen smaak of verras ons met je familierecept. 

We bieden leerlingen een leerpad aan waarbij ze minimaal een aantal van deze zaken combineren: 

  • Zelfstandig op eigen tempo en niveau theorie verwerken: we gebruiken een combinatie van Stream, OneNote, Forms, BookWidgets of opdrachten in Teams.
  • De kans krijgen om te oefenen, zichzelf te evalueren en bij te sturen: denk hierbij aan Bookwidgets, Forms en lesmateriaal aanbieden via de inhoudsbibliotheek van OneNote.

Serveertips

Zelfstandig op eigen tempo en niveau theorie verwerken: in OneNote vinden de leerlingen een leerpad. Naast geschreven tekst over de theorie vinden de leerlingen er ook videomateriaal wat we posten op Stream én (optioneel) oefenmateriaal. Door deze manier van werken bieden we de inhoud op maat van verschillende leerstijlen aan. De timing wat wanneer afgewerkt moet zijn is duidelijk voor alle leerlingen maar leerlingen kiezen zelf hun tempo – met andere woorden kunnen zelf beslissen aan welk onderdeel (theorie, oefeningen) ze hoeveel tijd beslissen.

De kans krijgen om te oefenen, zichzelf te evalueren en bij te sturen: de leerlingen krijgen tijdens de afstandsles 2 Teamsopdrachten.
Opdracht 1 wordt (automatisch) gepubliceerd aan het begin van de les. In deze opdracht vinden de leerlingen duidelijke instructies rond de te verwerken theorie. Zowel geschreven als onder de vorm van een filmpje op Stream (flipping the classroom). Ze krijgen ook meteen een aantal oefeningen die 35 min. later ingediend moeten zijn in deze opdracht.
Minuut 35 komt de tweede opdracht online. In deze opdracht krijgen de leerlingen de verbetersleutel voor de oefeningen uit opdracht 1. Ze verwerken deze feedback in de persoonlijke opdracht en dienen in. Daarnaast moet elke leerling ook gesproken feedback (Flip) bezorgen over de afstandsles. Richtvragen: welke problemen had jij persoonlijk en hoe kan ik (als leraar) je hierbij in de volgende les helpen? 

Hulplijnen

Je zit vast, een instructie niet duidelijk of er ontbreekt iets. Geen probleem, we staan klaar om je te helpen.

  • Het team Digitaal leren: vlug op zoek naar een best practice? Heb je een vraag? Ons team Digitaal leren is de plaats waar je moet zijn.
  • Concreet op zoek naar extra info over iets specifiek? Klik door naar digi-taal@gusco of ons videokanaal. Vergeet daarbij de zoekfunctie niet.
  • Je persoonlijke chef om mee te helpen (denken, doen, …). Boek hier je persoonlijke date. We zijn niet alleen beschikbaar om te helpen bij de voorbereiding maar je kan ons gerust ook reserveren om een handje toe te steken tijdens je les in de mediawijze ICT-week zelf.