Een échte online cursus

Dit is geen gerecht, maar een waar buffet! Je zorgt dat iedereen aan z’n trekken komt en dat er een ruim en divers aanbod is. Er zijn enkele showstukken maar alles vormt toch één geheel. Aanschuiven maar…

Het gerechtje

We maken -voor 1 thema, 1 onderwerp- een echte online cursus.

Dus niet ‘gewoon’ een word met wat tekst en een afbeelding maar een interactieve cursus waar het aanbieden van theorie, oefeningen, evaluatie én feedback samenkomen.

Hierbij maken we maximaal gebruik van de mogelijkheden van digitaal werken: audio, video, online inhoud, … om leerlingen bij de les en aan het werk te houden.

Het recept

Er is niet 1 manier om een online cursus te organiseren. We sommen hier enkele algemene ingrediënten op die je naar eigen inzicht kan gebruiken. Mix and match naar eigen smaak of verras ons met je familierecept. Een echte online cursus bevat uiteraard meerdere van deze ingrediënten.

Wat zeker niet ontbreekt in een professionele cursuskeuken is OneNote. Het is de keukenrobot die je toelaat om snel en betrouwbaar: 

  • Interactiviteit toe te voegen aan je recept. En … 
  • Digitale content te verwerken in je cursus. Denk aan Canva, een Formsbevraging geïntegreerd, een stream of YouTube video in de cursus op te nemen. 
  • Samen te werken met de andere topchefs in het vakgroepkeukenteam.
  • Uitdagende wiskunde te verwerken in je cursus.
  • Naast alleen getypte tekst ook handgeschreven het beste van jezelf te laten zien 
  • Feedback te geven aan je kleine chefs.
  • En -je voelt het al- nog zoveel meer. Je eigen creativiteit is (bijna) de enige beperking. 

Serveertips

In geschiedenis bezorgen we leerlingen via het klasnotitieblok van ons jaarteam een deel van de cursus rond historische personages. De pagina bouwen we op door leerlingen een kader te bezorgen (tekst) aangevuld met duiding onder de vorm van een ingevoegd videofragment op Stream. We bezorgen leerlingen -door deze inhoud te distribueren- elk een eigen exemplaar van deze inhoud. Naast de tekst en videofragmenten vinden de leerlingen op deze pagina ook een persoonlijkheidsanalyse. Leerlingen vullen deze elk individueel in, hierbij is het pennetje heel handig.

Daarna gaan we hiermee aan de slag. Als leraar hebben we dadelijk toegang tot de eigen cursus van de leerling en kunnen we deze in de les zelf projecteren als basis van een groepsgesprek. 

Hulplijnen

Je zit vast, een instructie niet duidelijk of er ontbreekt iets. Geen probleem, we staan klaar om je te helpen.

  • Het team Digitaal leren: vlug op zoek naar een best practice? Heb je een vraag? Ons team Digitaal leren is de plaats waar je moet zijn.
  • Concreet op zoek naar extra info over iets specifiek? Klik door naar digi-taal@gusco of ons videokanaal. Vergeet daarbij de zoekfunctie niet.
  • Je persoonlijke chef om mee te helpen (denken, doen, …). Boek hier je persoonlijke date. We zijn niet alleen beschikbaar om te helpen bij de voorbereiding maar je kan ons gerust ook reserveren om een handje toe te steken tijdens je les in de mediawijze ICT-week zelf.