Help! Mayday! SOS!

Voor een trek-je-plan-op-het-lan zijn er slechts drie stappen:

  1. We starten hieronder met vaak voorkomende problemen.
  2. As an IT person, I rarely know how to fix your issue…
    I’m just better at Google than you are. Vind je nog iets via Google?
  3. Zoek contact via één van onze kanalen.

Vaak voorkomende problemen

Eerst en vooral:

If it doesn’t work, reboot.
Have you tried turning it off & on again?

Daarna:

  1. Stekkers en kabels
  2. Updates? Updates!
  3. Internet (niets, platform, aanmeldproblemen)
  4. Beeld (beeldscherm, projectie)
  5. Geluid
  6. Varia: bordboeken Pelckmans (handleiding leerkracht en leerling)

Stekkers en kabels

Je houdt het niet voor mogelijk hoeveel keer we hiervoor moeten langsgaan. Personen die haperen aan kabels, waardoor die wat los komen te zitten. Leerlingen die voor de grap stekkers half uittrekken of muis/toetsenbord van twee pc’s wisselen. Of collega’s die een laptop aansluiten aan de beamer, maar de kabels niet of niet goed terugplaatsen aan de vaste pc.

Het klinkt stom, maar volg a.u.b. van begin tot einde een kabel om te zien of deze (correct) zijn aangesloten.

Updates

Problemen? Controleer als je van software de laatste versie hebt. In principe wordt dit “achter de schermen” gedaan, maar soms is een zetje nodig. Enkele voorbeelden:

  • Teams Desktop App: klik rechtsboven op jouw initialen en klik op “Controleren op nieuwe versies”. Bij opnieuw opstarten zal de nieuwe versie actief zijn.
  • Bij laptops van het laptopproject is er ook nog de HP Support Assistant, zoals deze video uitlegt.
  • Voor Windows kan je op de Windows-vlag drukken op het toetsenbord en typ er ‘updates’. Klik op ‘Naar updates zoeken’. In het venster dat opent klik je op nieuw naar ‘Naar updates zoeken’.

Internet

Tinternet-doetet-niet is heel breed, dus bekijken we enkele zaken.

  • Kabels al bekeken (indien van toepassing)?
  • Rechtsonder in Windows geen pc- of wifi-icoon, maar een wereldbol?
    • Laptops die eigendom zijn van school moeten verbonden zijn met GSC-PRIVATE.
    • Privé-laptops of deze van het laptopproject moeten verbonden zijn met gusconet.
    • Sommige laptops hebben aan de zijkant een schuifknopje of aan het toetsenbord een knopje om Wi-Fi uit te zetten.
  • Misschien is het internet ok, maar niet het gebruikte platform. Bekijk status.smartschool.be of de statuspagina van Teams.
  • Een probleem op een site?
    • We raden Google Chrome aan.
    • Voor het gemak ga je deze best instellen als standaardbrowser.
    • Probeer even in de incognito-modus van Chrome met de sneltoets ctrl + shift + n (meer info). Als het énkel werkt in deze modus, dan is er waarschijnlijk iets fout met de Chrome-instellingen. Deze kan je terugzetten naar de standaardinstellingen (stappenplan). Let wel dat bepaalde instellingen dan verloren gaan en opnieuw ingesteld moeten worden. Wat verloren gaat staat opgelijst in het stappenplan. Daarna zou het – ook zonder incognito – opnieuw moeten lukken in Chrome.
  • Aanmeldproblemen?

Beeld

Projectie

  • Kabels al bekeken?
  • Deze affiche toont volgende zaken:
    • Je ziet op het beeldscherm niet hetzelfde als op de projectie? Via windows-vlag + p (met de p van projectie) kan je van een uitgebreid bureaublad naar dupliceren gaan. Meer info.
    • Het lukt niet om te verbinden? Zorg via de afstandsbediening van de beamer dat de input/source van de beamer juist staat. Vaak is dit HDMI1, HDMI2 of VGA.
    • Draadloos verbinden lukt niet? Zie voorgaande en daarna windows-vlag + k. Of zie deze video.

Beeldscherm

  • Kabels al bekeken?
  • Het staat omgekeerd, links of rechts gekanteld? Met de sneltoets ctrl + alt + pijltoets draai je het terug. Een rechtermuisknop op het bureaublad > Beeldscherminstelling > Schermstand kan ook.
  • Het is met hoog contrast (zwart-wit)? Met alt-links + shift-links + Prtsc krijg je de standaardinstelling.
  • Een stuk valt buiten beeld? De meeste schermen kan je opnieuw kalibreren via een knopje of menu-instelling van het scherm (auto-adjust).

Geluid

  • Kabels al bekeken? De mini-jack van het geluid moet normaal in de groene aansluiting van de pc.
  • Luidsprekers staan aan én het volume staat hoog genoeg? Merk op dat er in sommige lokalen geen aparte luidsprekers zijn, maar waar de ingebouwde luidspreker van de beamer wordt gebruikt. Via de afstandsbediening van de beamer kan je het geluid regelen.
  • Het volume in Windows staat aan (niet gedempt of gemute) én hoog genoeg?
  • Het volume staat ook hoog genoeg in het programma zelf (browser, VLC, …)?
  • De juiste geluidsuitvoer is gekozen in Windows? Zo kan je via HDMI ook geluid naar de beamer sturen i.p.v. naar de luidsprekers.
Een animatie die gedempte luidsprekers, volume en geluidsuitvoer toont.

Contact

Voor hulp zijn er de collega’s, ict-coördinatoren en andere kanalen. Lees dus alles eens door, zodat je direct het beste en juiste kanaal hebt. Zo word je het snelst geholpen. Kies best maar één kanaal, want het paradoxale is dat iedereen mogelijks wat afwacht met antwoorden.

A-PT-Digitaal leren

Ieder personeelslid is lid van het personeelsteam ‘A-PT-Digitaal leren‘. Het belangrijkste:

  • De kanalen Algemeen, BookWidgets, Laptopproject, …
  • Ieder kanaal heeft een tab ‘Posts‘, waar je pedagogische/didactische IT-vragen kan stellen: zowel ict-ers, als medecollega’s zijn bereid om je te helpen. Enkele tips om te werken met deze tab staan bij ‘Communiceren in Teams‘. Voor technische IT-vragen (bv. een beamer die niet werkt): zie verder bij ict…@.
  • Ieder kanaal heeft een tab ‘Bestanden‘, waar je zelf zaken kan plaatsen of al bestaande handleidingen vindt.

…@…

Het is niet per definitie zo dat je bij een probleem op de pc ook bij een ict-coördinator moet zijn. Er zijn ook nog onderstaande kanalen:

  • digitale.schoolagenda@guldensporencollege.be
  • skore@guldensporencollege.be
  • bordboeken@guldensporencollege.be

ict….@

Een IT’er in het onderwijs moet onderstaande wel hoog in het vaandel houden.

Geef een man (M/V/X) een vis en hij heeft eten voor één dag. Leer een man vissen en hij heeft eten voor heel zijn leven.

Nu al dank-je-wel voor jouw begrip als we vragen om via een doorgestuurde handleiding het eens te proberen ☺️. Of over je schouders heen te vragen om dit en dat te doen 💪 i.p.v. dat wij het snel zelf oplossen.

  • Communicatie met leerlingen en ouders gebeurt via Smartschool, zo ook voor ICT-problemen. Bij ‘Aan:’ kan een leerling of ouder zo ICT Kaai, ICT Harelbeke, ICT Zuid, … terugvinden.
  • Voor personeelsleden:
    • De lokale ict-coördinatoren zijn te bereiken via het e-mailadres ict.campus@guldensporencollege.be. Uiteraard vervang je campus door kaai, harelbeke, zuid,…
    • Sommige problemen zijn voor ict.centraal@guldensporencollege.be, zoals Authenticator-problemen of rechten voor het aanmaken van Teams. Als je twijfelt stuur je het naar ict.campus@, die het dan wel zullen bezorgen aan ict.centraal, als nodig.

Alle info helpt om te weten wat het probleem precies is. Zo kan een foto of schermafdruk direct meer zeggen dan alles in woorden te moeten uitleggen. Kopieer in jouw bericht gerust relevante items uit bovenstaande vaak voorkomende problemen. Zo is het direct duidelijk wat je zelf al hebt geprobeerd. We krijgen vele mails en een duidelijk onderwerp is voor ons heel handig!

‘Kan beter’-onderwerp‘Goed’-onderwerp
Lokaal A0-29A0-29: slecht toetsenbord?
De (groene) ethernetk…B1-08: pc 4, geen internet
Aanvraag materiaal5 mrt: beamer en scherm (bovenzaal)
Lokaal 1.04D1-04: bordboek Frans

 Als je je afvraagt wie achter de ict.campus@ zit:

CAMPUSICT-Coördinator(en)Mailadres
KaaiSam Deschuymer
Mattias Campe
Steven Sinnaeve
ict.kaai@guldensporencollege.be
PleinTimothy Devos
Steven Sinnaeve
ict.plein@guldensporencollege.be
HarelbekeKarel Van Dorpeict.harelbeke@guldensporencollege.be
ZuidKarel Van Dorpeict.zuid@guldensporencollege.be
CentraalSteven Sinnaeve
Karel Van Dorpe
ict.centraal@guldensporencollege.be