ICT-Desserts@K2

Een sterrenmenu is niet compleet zonder een passend dessert. We bieden je de keuze uit 5 verschillende opties. Maak vrijblijvend je keuze (en ja, het zijn desserts waar je er gerust meer dan eentje van mag kiezen) en schrijf hier in. Pas op: de plaatsen voor elke sessie zijn beperkt, wacht dus niet te lang om in te schrijven.

Deze workshops worden gegeven door een professional van het TeamEDU van Microsoft Education. Er is ruimte voorzien voor interactie zodat er ook ‘op maat’ gewerkt kan worden. Vragen zijn dus zeker welkom!

En … Wil je aansluiten bij een bepaalde workshop maar lukt dit niet wegens je lesopdracht? Geef zeker de campusdirectie een seintje om te kijken wat mogelijk is!

Starten met game-based learning in je les

Game-based leren begint meer en meer zijn ingang te vinden in het Vlaams onderwijs. In deze sessie verkennen we wat GBL inhoudt en wat het verschil is met gamification. Binnen deze sessie nemen we Minecraft: Education Edition onder de loep. Hoe start je hiermee? Wat moet je als leerkracht wel of niet kunnen? Hoe integreer ik dit in mijn lessen zonder extra werkdruk op te stapelen? Maar vooral… Hoe zorg ik dat leerlingen gemotiveerd aan het leren gaan?

Ontwikkel je leerpaden in OneNote

Met deze sessie nemen we je verder mee in OneNote. Hoe kan je naast je digitale cursus een leerpad ontwikkelen in OneNote? We bekijken hoe je dit overzichtelijk kan structuren en hoe je ervoor kan zorgen dat leerlingen een goed zicht hebben op wat ze zelfstandig moeten doornemen. We zoomen ook in op de mogelijkheden om feedback te voorzien.

Leesvoortgang: beter lezen en spreken door middel van AI

Lezen is de basis van leren. Daarom is vlot kunnen lezen dan ook een voorwaarde om het maximale uit je leren te halen. Vaak hebben we onvoldoende tijd om elke leerling luidop te laten lezen in de klas. Leesvoortgang komt hier tegemoet en biedt extra leeskansen voor leerlingen, zowel in het Nederlands als in andere talen. Leerlingen krijgen eerst de kans om hun ingelezen tekst zelf te evalueren en te beslissen of ze die al dan niet insturen, daarna gaat de AI aan het werk en krijg jij als leerkracht de nodige inzichten om te remediëren of te anticiperen in een volgende les.

Spreekvaardigheden oefenen met Flip!

Hoe zorg je ervoor dat elke leerling de spreekkansen krijgt die hij/zij nodig heeft om te groeien in spreekvaardigheid? Flip! verlaagt de drempel om te spreken voor een publiek. Leerlingen nemen zichzelf op en maken korte video’s die je als leerkracht kan evalueren en al dan niet kan delen met de klas of met een externe groep via QR-codes. Flip! is een laagdrempelige en eenvoudige tool om spreekopdrachten te geven in een beveiligde omgeving. Jij als leerkracht bepaalt wie welke video wel/niet kan zien.

Werk aan een inclusieve leservaring met de insluitende lezer

Elke leerling alle kansen geven om te leren, daarom zetten we in op de Insluitende Lezer. Of het nu gaat om leerlingen met leesmoeilijkheden, met een beperkt taalbegrip, leerlingen met een anderstalige achtergrond of die een nieuwe taal nog niet volledig begrijpen, de Insluitende Lezer biedt op al deze vlakken een meerwaarde. In deze sessie ontdekken we hoe je een tekst op verschillende platformen (Word, Teams, Edge…) kan beluisteren, vertalen, een beeldwoordenboek kan inzetten…