Aan de slag met je schoollaptop

Je kreeg net je persoonlijke laptop. Vanaf nu kunnen we met nog meer overtuiging zeggen : GO4IT!

We geven je enkele belangrijke richtlijnen mee zodat je je toestel op een goede manier kunt inzetten:

  1. De eerste start
  2. Gebruik
  3. FAQ

De eerste start

Wat zal je nodig hebben om je toestel gebruiksklaar te maken?

In de eerste stap zal je toestel vragen om verbinding te maken met een WIFI-netwerk. Doe je dit niet, dan kan je de installatie niet voltooien.

Vervolgens wordt gevraagd om aan te melden met de werk- of schoolaccount. Dit is belangrijk want enkel door de schoolaccount te gebruiken kan je laptop correct gebruikt worden.

Maak nooit een persoonlijke account aan. Doe je dit toch zal je vroeg of laat problemen ondervinden op school of zal bij het opnieuw instellen van je laptop data verloren gaan.

Je laptop gebruiken

Eénmaal je laptop correct opgestart werd kan je ermee aan de slag. Hier geven we je enkele belangrijke punten mee:

  • Bewaren van documenten: dit doe je op de schoollaptop altijd in OneDrive. Op die manier zijn al je documenten steeds online beschikbaar en kunnen deze bij een herinstallatie probleemloos teruggeplaatst worden.
  • Beamer gebruiken: je toestel kan draadloos projecteren in elk klaslokaal. Met de sneltoets windows+K maak je eenvoudig verbinding met de beamer. Tip: zie je je eigen scherm niet op de beamer verander dan even de invoer (input). Je kiest hier steeds voor HDM1 of HDMI2. Zie ook deze affiche.

  • Nieuwe software installeren: op je laptop heb je zelf volledig beheer. Dat betekent dat je zelf nieuwe software kan installeren indien nodig. Dit geldt zowel voor leerlingen als leraren.
  • Laptop uitschakelen of niet …: Niet! Je kan je laptop dichtvouwen wanneer je deze niet gebruikt. Je toestel zal automatisch vergrendelen en in slaapstand gaan. Verdergaan waar je gebleven was gaat op deze manier heel snel. Openklappen, powerknopje even indrukken en je kan dadelijk opnieuw aanmelden.
  • Laptop opladen: de laptops kunnen 5 (echte!) uren werken op de batterij. Gebruik je deze meer dan breng je best je laptopvoeding mee. Leerlingen kunnen enkel na toestemming van de leraar opladen in een klaslokaal.
  • Updates? Updates! Het is belangrijk dat je zelf zorgt dat je toestel up-to-date is. Laat windows updates installeren én gebruik de HP Support assistant om de laatste driversoftware voor je toestel te installeren.

FAQ

  • Moet ik de eerste opstart op school doen?
    Neen, je moet gewoon kunnen verbinden met een (Wi-Fi-)netwerk. Het draadloos netwerk van school kan je altijd later toevoegen. Opgelet: het wachtwoord van het gusconet-netwerk op op school is gusconet, de vouchercode heb je pas nodig op de landingspagina.
  • Volgens de overeenkomst moeten we instaan voor afdoende beschermingsmaatregelen. Wat raden jullie aan?
    De standaard virusscanner of firewall is goed genoeg, maar leerlingen en leerkrachten zijn beheerder op het toestel. Let dus op met wat je installeert en doet.
  • Wat moet ik met dat pennetje ?
    Voor het bevestigen: zoveel mensen, zoveel voorkeuren. We zien dat collega’s opteren voor de pennenzak, voor het bevestigen aan de zijkant van de laptop, … Zelf een goede suggestie? Laat het ons zeker weten.
    Voor het gebruik: op ons Go4IT-videokanaal kan je zoeken naar ‘pendevice’.
  • Mijn webcam doet het niet meer!
    Er is dichtbij de webcam een héél (héél) subtiel schuivertje om deze te blokkeren. Gewoon weer openschuiven.
  • Wat kan ik er allemaal mee?
    Thuis digitale opdrachten voorbereiden en zeker zijn dat het op school op dezelfde manier zal werken. Eenvoudig draadloos projecteren in klaslokalen. Opdrachten digitaal verbeteren en feedback schrijven zoals op papier. En heel wat meer … Voor tips kan je alvast al even polsen bij diegene die hier al langer mee werken.
    Voor leerkrachten is er op Digitaal Leren is een kanaal ‘Laptopproject‘ voor vragen. In de tab ‘LeesMij’ vind je nog extra tips. Laat je niet overdonderen: ga voor steeds-een-beetje-meer 🙂. En zodra corona het toelaat, organiseren we ook de nodige opscholingen.

Wat bij problemen?

Je hebt een vraag over het gebruik van de laptop of iets werkt niet (meer)? Je kan steeds terecht bij de lokale ICTers via de gebruikelijke kanalen.

Let wel dat er geen ondersteuning gegeven kan worden voor privésoftware. In het geval dat een probleem niet opgelost kan worden dan wordt het toestel hersteld en/of opnieuw geïnstalleerd. Je krijgt je toestel terug in fabrieksstand. Je stelt dit daarna zelf opnieuw in.