Aan de slag met je schoollaptop

Je kreeg net je persoonlijke laptop. Vanaf nu kunnen we met nog meer overtuiging zeggen : GO4IT!

We geven je enkele belangrijke richtlijnen mee zodat je je toestel op een goede manier kunt inzetten:

  1. De eerste start
  2. Gebruik
  3. Bij problemen
  4. FAQ
    1. Moet ik de eerste opstart op school doen?
    2. Mijn webcam doet het niet meer.
    3. Mijn draadloze projectie doet het niet meer.
    4. Afdoende beschermingsmaatregelen‘: wat raden jullie aan?
    5. Wat moet ik met dat pennetje?
    6. Mijn batterij is zó leeg dat hij zelfs niet meer opstart!
    7. Een extra oplaadadapter, pennetje, …?
    8. Wat kan ik er allemaal mee?
    9. Wat bij problemen?

De eerste start

Wat zal je nodig hebben om je toestel gebruiksklaar te maken?

In de eerste stap zal je toestel vragen om verbinding te maken met een WIFI-netwerk. Doe je dit niet, dan kan je de installatie niet voltooien.

Vervolgens wordt gevraagd om aan te melden met de werk- of schoolaccount. Dit is belangrijk want enkel door de schoolaccount te gebruiken kan je laptop correct gebruikt worden.

Maak nooit een persoonlijke account aan. Doe je dit toch zal je vroeg of laat problemen ondervinden op school of zal bij het opnieuw instellen van je laptop data verloren gaan.

Je laptop gebruiken

Eénmaal je laptop correct opgestart werd kan je ermee aan de slag. Hier geven we je enkele belangrijke punten mee:

  • Aan de slag met de laptop in een klaslokaal. Hier helpen we je concreet op weg.
  • Bewaren van documenten: dit doe je op de schoollaptop altijd in 🎬 OneDrive. Op die manier zijn al je documenten steeds online beschikbaar en kunnen deze bij een herinstallatie probleemloos teruggeplaatst worden.
  • Beamer gebruiken: je toestel kan 🎬 draadloos projecteren in elk klaslokaal. Met de sneltoets windows+K maak je eenvoudig verbinding met de beamer. Tip: zie je je eigen scherm niet op de beamer verander dan even de invoer (input). Je kiest hier steeds voor HDM1 of HDMI2. Zie ook deze affiche.

  • Nieuwe software installeren: op je laptop heb je zelf volledig beheer. Dat betekent dat je zelf nieuwe software kan installeren indien nodig. Dit geldt zowel voor leerlingen als leraren.
  • Laptop uitschakelen of niet …: Niet! Je kan je laptop dichtvouwen wanneer je deze niet gebruikt. Je toestel zal automatisch vergrendelen en in slaapstand gaan. Verdergaan waar je gebleven was gaat op deze manier heel snel. Openklappen, powerknopje even indrukken en je kan dadelijk opnieuw aanmelden.
  • Laptop opladen: de laptops kunnen 5 (echte!) uren werken op de batterij. Gebruik je deze meer dan breng je best je laptopvoeding mee. Leerlingen kunnen enkel na toestemming van de leraar opladen in een klaslokaal.
  • Zet hem naar je hand. Voor als je tijd en ruimte optimaal wil benutten, andere standaardaps wil of bestanden vlot wil syncen in Verkenner. Zie 🎬 de bijhorende video.

Bij problemen

… kan je hulp vragen via de gebruikelijke kanalen. Een ict-coördinator zal altijd vragen als alle updates geïnstalleerd zijn:

  • Laat Windows de laatste updates installeren.
  • Upgrade bij voorkeur van Windows 10 naar Windows 11.
  • Gebruik de HP Support assistant om de laatste driversoftware te installeren. Installeer deze versie als die nog niet geïnstalleerd zou zijn. Bekijk 🎬 HP Support assistant als je wil weten hoe deze werkt.

Met betrekking tot ondersteuning:

  • Op privésoftware is er geen ondersteuning.
  • Soms moeten we opnieuw installeren naar fabrieksstand. Alles wat je niet instelde om te synchroniseren zal dus verdwijnen zijn (plaats dus data in OneDrive, synchroniseer je bladwijzers ed. via Edge, …). Na herinstallatie kan je je opnieuw aanmelden. Je zal merken dat OneDrive automatisch terug begint met syncen, maar dat je Downloads-map leeg zal zijn. Sommige zaken moet je opnieuw zelf doen (specifieke software, bureaubladachtergrond, …).

Met betrekking tot draadloze problemen (Wi-Fi of draadloos projecteren). De exacte fout is hier vaak moeilijk te achterhalen. Heb je de laatste updates (zie hoger)? Werkt het helemaal niet of soms wel, soms niet? Hebben ook leerlingen problemen? In welk lokaal is het? Heb je de problemen ook in andere lokalen?

FAQ

  • Moet ik de eerste opstart op school doen?
    Neen, je moet gewoon kunnen verbinden met een (Wi-Fi-)netwerk. Het draadloos netwerk van school kan je altijd later toevoegen. Opgelet: het wachtwoord van het gusconet-netwerk op op school is gusconet, de vouchercode heb je pas nodig op de landingspagina.
  • Mijn webcam doet het niet meer.
    Er is dichtbij de webcam een héél (héél) subtiel schuivertje om deze te blokkeren. Gewoon weer openschuiven.
  • Mijn draadloze projectie doet het niet meer.
    Als het zelf na meerdere pogingen niet lukt, kan onderstaand stappenplan helpen. Vind je dit iets te technisch? Ga langs bij de eerstelijnsondersteuning op jouw campus.
    1. Sluit je computer af.
    2. Start hem opnieuw op.
    3. Druk regelmatig op de functietoets F10, tot je een venster krijgt met Main, Security, …
    4. Klik op ‘Apply Factory Defaults and Exit’.
  • Volgens de overeenkomst moeten we instaan voor afdoende beschermingsmaatregelen. Wat raden jullie aan?
    De standaard virusscanner of firewall is goed genoeg, maar leerlingen en leerkrachten zijn beheerder op het toestel. Let dus op met wat je installeert en doet.
  • Wat moet ik met dat pennetje?
    Voor het bevestigen: zoveel mensen, zoveel voorkeuren. We zien dat collega’s opteren voor de pennenzak, voor het bevestigen aan de zijkant van de laptop, … Zelf een goede suggestie? Laat het ons zeker weten.
    Voor het gebruik: zie ons leerpad > Computer > pennetje.
  • Mijn batterij is zó leeg dat hij zelfs niet meer opstart!
    Sluit je lader aan.
    Daarna gebruik je de combinatie Windows-vlag + backspace + aanknop.
    Koppel je lader los.
    Druk minstens 30 seconden (niet minder!) op de aanknop.
    Sluit de lader opnieuw aan en start de laptop op.
  • Een extra oplaadadapter, pennetje, …?
    Bij een defect ga je langs bij IT-support op de campus, maar voor een extra kan je terecht bij de accessoireslijst op Academic Shop. Kijk goed het merk (HP, Lenovo, …) na!
  • Wat kan ik er allemaal mee?
    Thuis digitale opdrachten voorbereiden en zeker zijn dat het op school op dezelfde manier zal werken. Eenvoudig draadloos projecteren in klaslokalen. Opdrachten digitaal verbeteren en feedback schrijven zoals op papier. En heel wat meer … Voor tips kan je alvast al even polsen bij diegene die hier al langer mee werken.
    Voor leerkrachten kan je op het team A-PT-Digitaal Leren terecht met extra vragen.