ICT op school: ICT-persona

Een persona, ook wel ijkpersoon is een gedetailleerde beschrijving van de gebruiker. Het is een fictief persoon die symbool staat voor de complete doelgroep waarvoor je ontwikkelt.

Bron: https://www.encyclo.nl/begrip/persona.

Persona … waarom?

Gelukkig is er ICT. Het biedt heel wat mogelijkheden, zorgt voor nieuwe kansen maar het is daarnaast niet alleen maar een positief verhaal.

Denken we maar aan het volgende:

  • De voorbije jaren moesten er veel stappen gezet worden …
  • … in een korte tijd
  • waarvan het hoe en waarom niet altijd duidelijk was …
  • met soms te weinig ruimte voor verwerking.

Het mag duidelijk zijn. Er is nood aan duidelijkheid én rust. We zitten -wanneer het over (pedagogische) ICT gaat allemaal met terechte vragen en bezorgdheden.

  • Wat zijn de ICT-afspraken in het Guldensporencollege?
  • Uit wat bestaat concreet de ICT-omgeving op school?
  • Wat kan én moet er gebruikt worden?
  • Op welke manier gebruiken we ICT op onze school?

Vandaar dat we het concept van persona introduceren. Goed uitgewerkte ICT-persona kunnen namelijk een deel van het antwoord vormen voor deze terechte bezorgdheden.

Persona: zorgen voor een duidelijk kader

Maak kennis met onze ICT-persona – jouw virtuele metgezellen die jou begeleiden doorheen de digitale uitdagingen op school.

Waarom is dit belangrijk? ICT-persona zijn niet zomaar een oplijsting of een omschrijving. Het biedt een duidelijk kader en een rustpunt te midden van de digitale revolutie. In een tijd van snelle veranderingen en soms verwarrende technologie, biedt het concrete antwoorden.

Vanaf nu is er voor elke collega een duidelijk kader. De vereiste en verwachte ICT- vaardigheden werden:

  • In kaart gebracht
  • Concreet gemaakt

De ICT-persona zijn gebaseerd op:

  • De huidige schoolwerking (pedagogische visie)
  • Bevraging van collega’s
  • Verwachtingen geformuleerd door het schoolbeleid en de overheid (DigCompEdu en Digisprong)

Hoe en wat?

In essentie zijn deze persona niets meer dan een concrete lijst om op terug te vallen (met een duidelijk doel en voorzien van de noodzakelijke omkadering).

Deze ICT-persona zijn gebaseerd op een gedetailleerde analyse van onze school, gesprekken met collega’s en de verwachtingen vanuit het schoolbeleid en de overheid. Ze vertalen abstracte concepten naar concrete taken en vaardigheden, zodat iedereen precies weet wat er verwacht wordt.

De ICT-persona werden uitgewerkt in 3 verschillende vormen. Deze 3 onderdelen vertellen telkens hetzelfde verhaal maar in een andere vorm. Zo zit er altijd een vorm bij die voor jou persoonlijk werkbaar is.

De 3 vormen waaronder we de info aanbieden, zijn:

  1. Een grafische voorstelling van de verschillende ICT-profielen binnen onze school.
  2. Een gedetailleerde beschrijving van de basisvaardigheden in lijst- checklistvorm.
  3. Een uitgeschreven profiel van de ‘ideale’ ICT-gebruiker op school.
Grafische voorstelling
Lijstvorm
Uitgeschreven

Gebruik van de persona

De bedoeling van de ICT-persona is dat dit een echt werkinstrument wordt.

Concreet zien we 3 duidelijke doelen:

  1. Persona vormen vanaf nu de basis voor de persoonlijke professionele ontwikkeling op het gebied van (pedagogische) ICT.
  2. Persona vormen de basis van het ICT-beleid gevoerd op school.
  3. De pedagogische ICT-werking wordt gebaseerd op deze persona.

De ICT-persona zijn met andere woorden niet zomaar een overzicht. Het is een tool die gebruikt kan worden als gids richting digitale bekwaamheid en kan zorgen voor de broodnodige rust en duidelijkheid.

Concreet zijn volgende onderdelen beschikbaar – je kiest zelf wat voor jou persoonlijk het best werkt:

  • Deze pagina waar je kennismaakt met het principe achter de ICT-persona.
  • Een powerpointvoorstelling waar de achtergrond en de bedoeling uitgebreid toegelicht wordt. (Van deze voorstelling is ook een video beschikbaar.)
  • Een grafische voorstelling van de verschillende onderdelen van de basispersona om snel een beeld te krijgen op de inhoud.
  • Een document waar de gebruiker met het ideale ICT-profiel beschreven wordt.
  • Een lijst/sjabloon in OneNote waar je voor jezelf mee aan de slag kan. Een concreet overzicht waar de verschillende onderdelen concreet gemaakt worden zodat je zelf kan zien wat je wel of niet voldoende beheerst/kent. Het werkdocument kan je niet enkel gebruiken als eigen werkdocument maar bevat ook handige hulplijnen en links naar extra ondersteuning.
    👉 Je vindt dit document in de inhoudsbibliotheek van het campusteam.

Enkele voorbeelden

  • Ik wil weten wat er verwacht wordt … -> ICT-Persona
  • Ik wil weten hoe we werken met … -> ICT-Persona
  • Ik wil weten wat mag of moet op ICT-gebied … -> ICT-Persona
  • Ik wil nagaan of ik alles al voldoende beheers … -> ICT-Persona
  • Ik wil duidelijke vragen voor ondersteuning formuleren … -> ICT-Persona

🆘 En vergeet niet: ook in de digitale wereld zetten zetten samen stappen, durf ondersteuning vragen wanneer dat nodig is!